نوشته شده توسط : vavmusic

نوازندگی سنتور

نوازندگی سنتور بوسیله دو چوب نازک که به آنها «مضراب» گفته می‌شود، انجام می‌شود. مضراب‌ها در گذشته بدون نمد بودند ولی اکنون بیش‌تر به مضراب‌ها نمد می‌چسبانند که خود باعث لطیف‌تر شدن صدای سنتور می‌شود. در اکثر اوقات، نوازنده باید با هر یک از مضراب‌ها، نت متفاوتی را اجرا کند (به ویژه در برخی از چهارمضراب‌ها که بیش‌تر پایه قطعه با دست چپ و ملودی با دست راست اجرا می شود). به همین دلیل نوازندگی این ساز علاوه بر چابکی دست‌ها، به تمرکز ذهن نیز نیاز دارد که تنها با تمرین فراوان بدست می‌آید .
سنتور سازی است که اگر نوازنده بر آن چیره شود، می‌تواند بوسیله آن کارهای زیبا و ماندگاری بیافریند. این ساز به خوبی توانایی تکنوازی و همنوازی را دارا می باشد .
برابر نیمهٔ عمر تمرین سنتورنوازان، به کوک کردن آن می گذرد. چون ضربه‌های مداوم مضراب روی سیم‌ها و تاثیر گذاری رطوبت و حرارت روی چوب و سیم‌ها کوک را به هم می‌زند و ۷۲ سیم باید مرتب کوک یا هم خوان شود، از این رو سنتور، سازی شناخته می‌شود که همراه با زیبایی، بسیاری از عوارض طبیعی می‌تواند روی صدا و کوک آن تاثیر بگذارد و حتی نوازنده‌های کارپشته را برای یک کوک دلخواه ناکام می‌گذارد .
گفته شده‌است که حبیب سماعی نوازنده سرشناس سنتور روزی در مجلسی گفته است :
کوک سنتور مرا پیر کرده است .

بهترین آموزشگاه سنتور

نوازندگان نامدار سنتور

با اینکه سنتور به عنوان یکی از قدیمی ترین سازهای ایرانی شناخته می شود، اما سیر قهقرایی را پیموده و تا اوایل قرن گذشته به سازی کاملا محجور بدل شده بود. لذا فقط اطلاعات مربوط به برخی نوازندگان برجسته بعد از دوره قاجار در دست می باشد. برخی از برجسته ترین نوازندگان سنتور از آن زمان تاکنون عبارتند از: محمد حسن خان سرور الملک، علی اکبرخان شاهی، اسداله خان اتابکی، حبیب سماعی (۱۲۸۰- ۱۳۲۵ هـ.ش)، ابوالحسن صبا (۱۳۳۶- ۱۲۸۲ هـ.ش)، حسین صبا، رضا ورزنده (۱۳۰۵-۱۳۵۵ هـ.ش)، حسین ملک، احد بهجت، منوچهر صادقی، منصور صارمی، فرامرز پایور، مجید کیانی، رضا شفیعیان، پرویز مشکاتیان، پشنگ و اردوان کامکار.
امروزه، ظهور نوازندگان باذوق، پیشرفت تکنیک های اجرایی و افزایش کیفیت سازها موجب شده است که سنتور به عنوان یکی از ارکان اصلی در ارکسترهای موسیقی شناخته شده و از جایگاه ویژه ای برخوردار باشد. ویژگی های نوازندگی از فردی به فرد دیگر متفاوت است، که این امر منجر به ایجاد سبک های مختلف در هر ساز می شود. نوازندگان سنتور را می توان با ویژگی هایی همچون شفافیت در اجرا، سرعت متناسب با قطعه، قدرت کنترل شده مضراب های چپ و راست، شفافیت و کیفیت اجرای تکنیک های اجرایی همانند ریز، فیگورهای فردی و جمله بندی از یکدیگر تمیز داد.

بهترین آموزشگاه موسیقی سنتور

 

علی اکبر خان شاهی
حسن خان
حبیب سماع حضور
محمدصادق خان سرورالملک
حبیب سماعی
حسین صبا
ابوالحسن صبا
حسین ملک
رضا ورزنده
منصور صارمی
فرامرز پایور
سعید ثابت
فربد ترین پیشه
حسین زارعی
محمدوكيلها
مجید نجاهی
رضا شفیعیان
مجید کیانی
مسعود شناسا
اسماعیل تهرانی
پرویز مشکاتیان
پشنگ کامکار
میلاد کیایی
سیامک آقایی
اردوان کامکار
مسعود ملک
علی تحریری

آموزشگاه سنتور



:: بازدید از این مطلب : 197
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 24 ارديبهشت 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vavmusic

مردی با نواختن ساز ویولن در مترو همه را مورد تعجب خود قرار داد ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﺻﺒﺢ ﻫﺎﯼ ﺳﺮﺩ ﻣﺎﻩ ﮊﺍﻧﻮﯾﻪ ﺳﺎﻝ ۲۰۰۷ ، ﻣﺮﺩﯼ ﺩﺭ ﻣﺘﺮﻭﯼ ﻭﺍﺷﻨﮕﺘﻦ ، ﺩﺭ ﺣﺎﻝ ﻧﻮﺍﺧﺘﻦ ﻭﯾﻮﻟﻦ ﺑﻮﺩ . ﺍﻭ ﺩﺭﻣﺪﺕ ۴۵ ﺩﻗﯿﻘﻪ ، ﺷﺶ ﻗﻄﻌﻪ ﺍﺯ ﺑﺎﺥ ﺭﺍ ﻧﻮﺍﺥﺕ . ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﻣﺪﺕ ، ﺗﻘﺮﯾﺒﺎ ﺩﻭ ﻫﺰﺍﺭ ﻧﻔﺮ ﻭﺍﺭﺩ ﺍﯾﺴﺘﮕﺎﻩ ﺷﺪﻧﺪ ﮐﻪ ﺑﯿﺸﺘﺮ ﺁﻧﻬﺎ ﺩﺭ ﺣﺎﻝ ﺭﻓﺘﻦ ﺑﻪ ﺳﺮ ﮐﺎﺭﺷﺎﻥ ﺑﻮﺩﻧﺪ .ﮐﻤﯽ ﺑﻪ ﻋﮑﺲ ﺍﻟﻌﻤﻠﻬﺎﯼ ﺁﻧﻬﺎ ﺩﻗﺖ ﮐﻨﯿﺪ ﯾﮏ ﻣﺮﺩﻣﯿﺎﻧﺴﺎﻝ ، ﻣﺘﻮﺟﻪ ﻧﻮﺍﺧﺘﻪ ﺷﺪﻥ ﻣﻮﺳﯿﻘﯽ ﺷﺪ ﻭ ﺳﺮﻋﺖ ﺣﺮﮐﺘﺶ ﺭﺍ ﮐﻢ ﮐﺮﺩ . ﭼﻨﺪ ﺛﺎﻧﯿﻪ ﺍﯾﺴﺘﺎﺩ ، ﺳﭙﺲ ﻋﺠﻠﻪ ﮐﺮﺩ ﺗﺎ ﺩﯾﺮﺵ ﻧﺸﻮﺩ ﭼﻨﺪ ﺩﻗﯿﻘﻪ ﺑﻌﺪ ﻭﯾﻮﻟﻨﯿﺴﺖ ، ﺍﻭﻟﯿﻦ ﺩﻻﺭﺵ ﺭﺍ ﺩﺭﯾﺎﻓﺖ ﮐﺮﺩ .

ﯾﮏ ﺯﻥ ﭘﻮﻝ ﺭﺍ ﺩﺭ ﮐﻼﻩ ﺍﻧﺪﺍﺧﺖ ﻭ ﺑﺪﻭﻥ ﺗﻮﻗﻒ ﺑﻪ ﺣﺮﮐﺖ ﺧﻮﺩ ﺍﺩﺍﻣﻪ ﺩﺍﺩ . ﻣﺮﺩ ﺟﻮﺍﻧﯽ ﺑﻪ ﺩﯾﻮﺍﺭ ﺗﮑﯿﻪ ﺩﺍﺩ ﻭ ﮐﻤﯽ ﺑﻪ ﺍﻭ ﮔﻮﺵ ﺩﺍﺩ ، ﺑﻌﺪ ﺑﻪ ﺳﺎﻋﺘﺶ ﻧﮕﺎﻩ ﮐﺮﺩ ﻭ ﺭﻓﺖ . ﭘﺴﺮ ﺑﭽﻪ ﺳﻪ ﺳﺎﻟﻪ ﺍﯼ ﺍﯾﺴﺘﺎﺩ . ﻭﻟﯽ ﻣﺎﺩﺭﺵ ﺩﺳﺘﺶ ﺭﺍ ﻣﺤﮑﻢ ﮐﺸﯿﺪ ﻭ ﺍﻭ ﺭﺍ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﺑﺮﺩ ﭘﺴﺮ ﺑﭽﻪ ﺩﺭ ﺣﺎﻟﯽ ﮐﻪ ﺩﻭﺭ ﻣﯽ ﺷﺪ ، ﺑﻪ ﻋﻘﺐ ﻧﮕﺎﻩ ﻣﯽ ﮐﺮﺩ ﻭ ﻭﯾﻮﻟﻨﯿﺴﺖ ﺭﺍ ﻣﯽ ﺩﯾﺪ . ﭼﻨﺪ ﺗﺎ ﺑﭽﻪ ﺩﯾﮕﺮ ﻫﻢ ﺭﻓﺘﺎﺭ ﻣﺸﺎﺑﻬﯽ ﮐﺮﺩﻧﺪ ﺍﻣﺎ ﻫﻤﻪ ﭘﺪﺭ ﻭ ﻣﺎﺩﺭ ﻫﺎ ﺑﭽﻪ ﻫﺎ ﺭﺍ ﻣﺠﺒﻮﺭ ﻣﯿﮑﺮﺩﻧﺪ ﮐﻪ ﻧﺎﯾﺴﺘﻨﺪ ﻭ ﺳﺮﯾﻊ ﺑﺎ ﺁﻧﻬﺎ ﺑﺮﻭﻧﺪ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ۴۵ ﺩﻗﯿﻘﻪ ﮐﻪ ﻧﻮﺍﺯﻧﺪﻩ ﺑﺪﻭﻥ ﺗﻮﻗﻒ ﻣﯽ ﻧﻮﺍﺧﺖ ﺗﻨﻬﺎ ﺷﺶ ﻧﻔﺮ ﻣﺪﺕ ﮐﻮﺗﺎﻫﯽ ﺍﯾﺴﺘﺎﺩﻧﺪ ﻭ ﮔﻮﺵ ﮐﺮﺩﻧﺪ .

بهترین آموزشگاه ویولن

ﺑﯿﺴﺖ ﻧﻔﺮ ﭘﻮﻝ ﺩﺍﺩﻧﺪ ، ﻭﻟﯽ ﺑﻪ ﻣﺴﯿﺮ ﺧﻮﺩ ﺑﺪﻭﻥ ﺗﻮﻗﻒ ﺍﺩﺍﻣﻪ ﺩﺍﺩﻧﺪ ، ﺩﺭ ﻣﺠﻤﻮﻉ ۳۲ ﺩﻻﺭ ﻫﻢ ﺑﺮﺍﯼ ﻭﯾﻮﻟﻨﯿﺴﺖ ﺟﻤﻊ ﺷﺪ . ﻣﺮﺩ ﻧﻮﺍﺧﺘﻦ ﻣﻮﺳﯿﻘﯽ ﺭﺍ ﻗﻄﻊ ﮐﺮﺩ ، ﺍﻣﺎ ﻫﯿﭻ ﮐﺲ ﻣﺘﻮﺟﻪ ﻗﻄﻊ ﻣﻮﺳﯿﻘﯽ ﻧﺸﺪ ، ﻫﯿﭻ ﮐﺲ ﺍﯾﻦ ﻧﻮﺍﺯﻧﺪﻩ ﺭﺍ ﻧﺸﻨﺎﺧﺖ ﻭ ﻣﺘﻮﺟﻪ ﻧﺸﺪ ﮐﻪ ﺍﻭ ﺟﺎﺷﻮﺁ ﺑﻞ ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﺑﺰﺭﮔﺘﺮﯾﻦ ﻣﻮﺳﯿﻘﯽ ﺩﺍﻥ ﻫﺎﯼ ﺩﻧﯿﺎ ﺍﺳﺖ ﺍﻭ ﺁﻧﺮﻭﺯ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺍﯾﺴﺘﮕﺎﻩ ﻣﺘﺮﻭ ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﺑﻬﺘﺮﯾﻦ ﻭ ﭘﯿﭽﯿﺪﻩ ﺗﺮﯾﻦ ﻗﻄﻌﺎﺕ ﻣﻮﺳﯿﻘﯽ ﮐﻪ ﺗﺎ ﺑﺤﺎﻝ ﻧﻮﺷﺘﻪ ﺷﺪﻩ ﺭﺍ ﺑﺎ ﻭﯾﻮﻟﻦ ﺍﺵ ﮐﻪ ﺳﻪ ﻭ ﻧﯿﻢ ﻣﯿﻠﯿﻮﻥ ﺩﻻﺭ ﻣﯽ ﺍﺭﺯﯾﺪ ، ﻧﻮﺍﺧﺘﻪ ﺑﻮﺩ . ﺍﻣﺎ ﻫﯿﭻ ﮐﺲ ﻣﺘﻮﺟﻪ ﻧﺸﺪ ، ﺗﻨﻬﺎ ﺩﻭ ﺭﻭﺯ ﻗﺒﻞ ﻫﻤﯿﻦ ﻫﻨﺮﻣﻨﺪ ﯾﻌﻨﯽ ﺟﺎﺷﻮﺁ ﺑﻞ ﺩﺭ ﺑﻮﺳﺘﻮﻥ ﺁﻣﺮﯾﮑﺎ ﮐﻨﺴﺮﺗﯽ ﺩﺍﺷﺖ ﮐﻪ ﻗﯿﻤﺖ ﺑﻠﯿﻂ ﻭﺭﻭﺩﯼ ﺍﺵ ۱۰۰ ﺩﻻﺭ ﺑﻮﺩ .

بهترین آموزشگاه موسیقی ویولن

ﺍﯾﻦ ﯾﮏ ﺩﺍﺳﺘﺎﻥ ﻭﺍﻗﻌﯽ ﺍﺳﺖ . ﻭﺍﺷﻨﮕﺘﻦ ﭘﺴﺖ ﺩﺭ ﺟﺮﯾﺎﻥ ﯾﮏ ﺁﺯﻣﺎﯾﺶ ﺍﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﺑﺎ ﻣﻮﺿﻮﻉ ﺍﺩﺍﺭﮎ ، ﺳﻠﯿﻘﻪ ﻭ ﺗﺮﺟﯿﺤﺎﺕ ﻣﺮﺩﻡ ، ﺗﺮﺗﯿﺒﯽ ﺩﺍﺩﻩ ﺑﻮﺩ ﮐﻪ ﺟﺎﺷﻮﺁ ﺑﻞ ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﻧﺎﺷﻨﺎﺱ ﺩﺭ ﺍﯾﺴﺘﮕﺎﻩ ﻣﺘﺮﻭ ﺑﻨﻮﺍﺯﺩ ﺗﺎ ﻣﻌﻠﻮﻡ ﺷﻮﺩ ﺩﺭ ﯾﮏ ﻣﺤﯿﻂ ﻣﻌﻤﻮﻟﯽ ﻭ ﺩﺭ ﯾﮏ ﺯﻣﺎﻥ ﻧﺎ ﻣﻨﺎﺳﺐ ، ﺁﯾﺎ ﻣﺘﻮﺟﻪ ﺯﯾﺒﺎﯾﯽ ﻣﯽ ﺷﻮﯾﻢ ؟ ﺁﯾﺎ ﺑﺮﺍﯼ ﻗﺪﺭ ﺩﺍﻧﯽ ﻭ ﻟﺬﺕ ﺑﺮﺩﻥ ﺍﺯ ﺍﯾﻦ ﺯﯾﺒﺎﯾﯽ ﺗﻮﻗﻒ ﻣﯿﮑﻨﯿﻢ ؟ ﺁﯾﺎ ﻣﺎ ﻣﯽ ﺗﻮﺍﻧﯿﻢ ﻧﺒﻮﻍ ﻭ ﺍﺳﺘﻌﺪﺍﺩ ﺭﺍ ﺩﺭ ﯾﮏ ﺷﺮﺍﯾﻂ ﻏﯿﺮ ﻣﻨﺘﻈﺮﻩ ، ﮐﺸﻒ ﮐﻨﯿﻢ ؟ﻧﺘﯿﺠﻪ : ﻭﻗﺘﯽ ﻣﺎ ﻣﺘﻮﺟﻪ ﻧﻮﺍﺧﺘﻦ ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﺑﻬﺘﺮﯾﻦ ﻣﻮﺳﯿﻘﯽ ﻫﺎﯼ ﻧﻮﺷﺘﻪ ﺷﺪﻩ ﺩﻧﯿﺎ ﺗﻮﺳﻂ ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﺑﻬﺘﺮﯾﻦ ﻣﻮﺳﯿﻘﯽ ﺩﺍﻥ ﻫﺎﯼ ﺩﻧﯿﺎ ﺑﺎ ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﺑﻬﺘﺮﯾﻦ ﺳﺎﺯﻫﺎﯼ ﺩﻧﯿﺎ ﻧﻤﯽ ﺷﻮﯾﻢ ﭘﺲ ﺣﺘﻤﺎ ﭼﯿﺰﻫﺎﯼ ﺧﻮﺏ ﻭ ﺯﯾﺒﺎﯾﯽ ﺩﯾﮕﺮﯼ ﻫﻢ ﺩﺭ ﺯﻧﺪﮔﯽ ﻣﺎﻥ ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺭﺩ ﮐﻪ ﺍﺯ ﺩﺭﮎ ﺁﻧﻬﺎ ﻏﻔﻠﺖ ﻣﯽ ﮐﻨﯿﻢ چرا برخی افراد در زندگی خود غفلت میکنند چرا افرادی نظیر خودمان روی خوش زندگی را نادیده میگیریم؟ و این موضوع چندان خوشایند نیست.

آموزشگاه ویولن



:: بازدید از این مطلب : 202
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 21 ارديبهشت 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vavmusic

ویولن در اواخر عهد قاجار وارد ایران شد و بسیاری از کمانچه نوازان آن دوره با دیدن این ساز و شنیدن صدای آن شیفته نواختن این ساز شده و کم کم ویلن جای خود را در موسیقی ایران باز کرد. در آن زمان کمانچه نوازان از اشکالاتی که در سازشان وجود داشت رنج می بردند و نیز اروپا دیدگانی از این دسته همکاران خود را به نواختن ویلن تشویق میکردند و همان متد کمانچه نوازی را بر روی (چهار سیم) تجربه می کردند و نهایتا این ساز وارد موسیقی ایران گردید تا جایی که خطر فراموش شدن ساز کمانچه احساس می شد .

بهترین آموزشگاه ویولن

شایان ذکر است که ایرانیان خوش ذوق چون همیشه افتخار آفریدند . از سویی استاد قنبری مهر در ساخت ساز ویلن به مقامی رسید که بزرگان موسیقی جهان از ساز های ایشان استفاده می کنند و آرزوی هر نوازنده ویلن ایرانی این است که پنجه در چنین سازی بیندازند. و از سوی دیگر سازندگان کمانچه از جمله استاد (امیر عطایی) تا حدود بسیار زیادی از نواقص این ساز کهن کاستند .

بهترین آموزشگاه موسیقی ویولن

ساز ویلن قادر به جواب آواز بوده . علاوه بر تک نوازی در گروه نوازی رغیب ندارد . وسعت صدای آن کافی بوده و چنانچه نوازنده توانمند باشد هیچ سدی در برابرش نیست. ویلن را به صورت پیزیکاتو (با ناخن) و با آرشه می نوازند . این ساز به دلیل طویل بودن آرشه می تواند جملات بلند موسیقیایی را بدون بریدگی اجرا کند و همین امر آن را در جواب آواز یاری می نماید. این سازملودیک قادر به گرفتن آکوردهایی نیز می باشد .

آموزشگاه ویولن



:: بازدید از این مطلب : 233
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 18 ارديبهشت 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vavmusic

گیتار کلاسیک، گیتار پاپ یا فلامنکو؟

در شروع یادگیری گیتار این سوال به ذهن می رسد که : “چه سبکی برای نوازندگی انتخاب کنم؟“

بهترین راه برای پاسخ به این سوال شناختن انواع سبکهای گیتار است.

از دیدگاههای مختلفی می توان سبک نوازندگی گیتار را دسته بندی نمود. سبکهایی که در ایران متداول است، کلاسیک، پاپ و فلامنکو می باشد. البته در انتهای این مقاله سبکهای دیگری را نیز به اختصار معرفی می کنیم. بطور کلی بر اساس دوره های مختلف تاریخ می توان انواع موسیقی را دسته بندی نمود چراکه در هر دوره ای، شرایط سیاسی، مذهبی، اقتصادی و اعتقادی تاثیر مستقیمی بر شکوفا شدن هنرهای مختلف از جمله موسیقی دارد. هنرمندان تحت تاثیر این شرایط و یا به سفارش درباریان و نجیب زادگان آثاری را ارائه می دادند. با توجه به این نکات به معرفی سبکهای گیتار می پردازیم.

آموزشگاه گیتار

گیتار کلاسیک

موسیقی کلاسیک به سالهای ۱۷۵۰ تا ۱۸۲۰ میلادی بر می گردد. دورانی که وضع اقتصادی مردم قشر متوسط روز به روز بهتر می شد و موسیقی دیگر در انحصار نجیب زادگان نبود، بلکه با بهبود شرایط اقتصادی قشر متوسط جامعه، این قشر دیگر فقط رفاه مادی نمی خواستند، بلکه دوست داشتند آنها نیز موسیقی بشنوند و حتی خودشان و فرزندانشان نواختن آلات موسیقی را یاد بگیرند. به همین منظور نت نویسی و ثبت آهنگهای ساخته شده رواج پیدا کرد. موسیقی کم کم مردمی تر شد و قطعات ساخته شده باب میل عموم مردم نیز بود و می توان موسیقی پاپ را ریشه در موسیقی کلاسیک دانست.

هایدن، موتسارت و بتهوون از موسیقیدانان بزرگ این دوره بودند. در واقع در سبک گیتار کلاسیک، می توانید قطعات سبُک و زیبای ساخته شده در این دوره را بنوازید. ملودی نوازی و آرپژ نقش اصلی در این سبک گیتار دارند. همچنین نحوه ضربه زدن بر سیم های گیتار، با انگشت بوده و هنگام نواختن باید گیتار را روی پای چپتان قرار دهید.(البته اگر راست دست هستید)

 

گیتار فلامنکو

سبک فلامنکو که ریشه در موسیقی اصیل اسپانیایی دارد، در آغاز فقط رقص و آواز بود و گیتار فقط نقش همراهی کننده داشت. تا اینکه کم کم در اوایل قرن دهم گیتار نقش اصلی و تاثیر گذاری در سبک فلامنکو پیدا کرد. و حتی بعدها قطعات بی کلام گیتار فلامنکو ساخته شد. موسیقی فلامنکو الهام گرفته از فرهنگهای مختلف موجود در سده های ۸ تا ۱۵ در آندلس (منطقه ای در جنوب اسپانیا) می باشد که براستی هنر شگفت انگیزی را به دنیا معرفی کرد. از بزرگان معاصر گیتار فلامنکو می توان به پاکو دلوسیا، اتمار لیبرت، گروه چیپسی کینگز و آرمیک گیتاریست ایرانی اشاره نمود.

در نواختن گیتار به سبک فلامنکو که یک سبک گیتار اسپانیش است، تمام ۴ انگشت راست (اگر راست دست هستید)، به سیم ها ضربه می زنند و تکنیکهای ریتم نوازی بسیار زیبایی مثل راسگوادو در این سبک وجود دارند.

بهترین آموزشگاه موسیقی گیتار

گیتار پاپ

موسیقی پاپ یا pop گرفته شده از کلمه popular به معنی محبوب و مردمی می باشد. در این موسیقی احساسات، بصورت کاملا ساده و صمیمی به مخاطب انتقال داده میشود و معمولا همراه با آواز است. رمز موفقیت گیتار پاپ در همین مردمی بودن و احساس نزدیکی کردن است. درواقع نمیتوان برای گیتار پاپ یا کلا موسیقی پاپ شخصیت و تکنیک خاصی قائل شد. چراکه نوازنده در هر سبکی از موسیقی که فعالیت کند با کمی دقت و انعطاف پذیری میتواند اثری مردمی و باب دل عموم مردم ارائه دهد.

در گیتار پاپ میتوان هم با انگشت بر سیم ها ضربه زد هم با پیک یا مضراب. ریتم نوازی و آواز خواندن همراه با گیتار در این سبک بسیار اهمیت دارد.

برای شروع کدام سبک را انتخاب کنم؟

پاسخ ساده آن این است که قطعاتی از همه سبک ها را گوش کنید و طبق سلیقه و ارتباط خوبی که با آن قطعات برقرار می کنید، سبک خودتان را انتخاب نمایید.

اما…

برای شروع هرکدام از این ۳ سبک، شما نیاز دارید که اصول اولیه و مقدمات موسیقی و گیتار را بدانید. اصولی مانند نت، آکورد، آرپژ، ریتم و …

مقدمات و اصول یکسان هستند و چندان فرقی ندارد چه سبکی انتخاب می کنید.

پس در عین حال که سبک مورد علاقه تان را انتخاب میکنید و به تبع آن ساز گیتارتان را، مقدمات گیتار را به خوبی بگذرانید و پس از مدتی که بر این اصول مسلط شدید، آموزش های پیشرفته تر و تخصصی تر در سبک مورد علاقه تان ببینید.

بهترین آموزشگاه گیتار

سبک های دیگر گیتار

سبک های دیگری نیز برای نوازندگی گیتار وجود دارند که باید برای نواختن این سبکها، نوع گیتار مختص خودش را تهیه کنید. جاز یا جز (Jazz) موسیقی بسیار غنی و تاثیر گذاری است که بداهه نوازی در این سبک نقش اساسی را ایفا می کند. جاز، سرچشمه بسیاری از موسیقی های جدید از جمله متال (Metal) و راک (Rock)، می باشد. بلوز (Blues) موسیقی اصیل سیاهپوستان آفریقایی است که به آمریکا مهاجرت کردند و احساسات فوق العاده ای را به مخاطب انتقال می دهد. موسیقی کانتری (Country) نیز از موسیقی های محلی آمریکاست که در سالهای اخیر محبوبیت زیادی به دست آورد.

برای نواختن به سبک جاز، راک، متال، بلوز و کانتری نیاز به گیتارهای آکوستیک فلزی و گیتار الکتریک هست که با پیک نواخته میشوند و اصول مختص به خودشان را دارند.



:: بازدید از این مطلب : 212
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 11 ارديبهشت 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vavmusic

بربط ساز ایرانی که از قدیمیترین اعصار نواختن آن در ایران رواج داشته، سر منشا گیتار است

هنری جرج مایر مستشرق و موسیقی شناس معروف انگلیسی می‌گوید: باربی توس همان عود قدیم ایران، یعنی بربط می‌باشد و آن را به این سبب بربط نام نهادند که کاسه‌اش به شکل سینه (بر) مرغابی (بط) است.

در قرن ۱۱ میلادی به واسطه تصرف اعراب بر خاک اسپانیا العود به اروپای جنوبی برده شد. عود شاید مهمترین ساز موسیقی است که شرق به غرب داده است. العود که در زبان انگلیسی با حفظ حرف تعریف اول کلمه لوت خوانده شد انواع بسیاری از آن مشتق گردید.

آموزشگاه گیتار

 

اینگرید ذهبی در مقاله‌ای تحت عنوان پیدایش گیتار می‌نویسد: در سال ۱۴۹۲ هنگامی‌که اعراب و یهودی‌ها مجبور به ترک خاک اسپانیا شدند، نواختن گیتار یا عود در اسپانیا و مخصوصاً در جنوب این کشور چنان رواج یافت که مردم آن را به چشم ساز محلی خود می‌نگریستند. البته در اندازه گیتار تغییراتی داده شد، آن را کمی کوچکتر کردند و روی آن تزئیناتی نیز نقش کردند و آنگاه آنرا ویولا نام نهادند.

از ماخذ دیگری که برای گیتار آورده شده موریس جی سامرفیلد در کتاب گیتار کلاسیک از ۱۸۰۰ تا امروز چهارتار ایرانی را منشا اصلی گیتار ذکر کرده‌اند و همچنین هنری جرج فایر در مقاله‌ای می‌گوید شیخ حیدرکه در سال ۸۹۸ هجری وفات یافت و یکی از مؤسسین سلسله صفوی است، چهارتار را اختراع کرد.

بهترین آموزشگاه موسیقی گیتار

 

همچنین در دائره‌المعارف آمریکا چاپ ۵ – ۱۹۷۴ آورده شده: گیتار، سازی است که در قرن ۱۲ میلادی توسط اعراب از ایران به اسپانیا برده شده است. مراجع گوناگون دیگر نیز همه حاکی از این است که گیتار سازی است با اصالت و ریشه ایرانی.

گیتار از جمله سازهایی است که امروزه به طور وسیعی در انواع موسیقی – از کلاسیک گرفته تا جز و راک – به کار می‌رود. انواع این ساز، با طنین صداهای منحصر به خود، طیف وسیعی از علاقمندان سبک‌های موسیقی را ارضا می‌نماید که این موضوع گیتار را پر طرفدارترین ساز معاصر نموده است.

کسانی که برای اولین بار تصمیم به خرید یک گیتار دارند همواره با این سؤال روبرو هستند که چه نوع گیتاری انتخاب کنند. بنا بر این اگر تصمیم دارید برای اولین بار، گیتار را به عنوان یکی از سازهای خود انتخاب کنید بسیار مهم است که در وهله اول بدانید علاقمند به فراگیری چه سبکی از نوازندگی هستید و باید چه نوع سازی انتخاب کنید. این آگاهی شما را در فراگیری موسیقی علاقمندتر و هدفمندتر می‌سازد.

بهترین آموزشگاه گیتار



:: بازدید از این مطلب : 169
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 9 ارديبهشت 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vavmusic

معمولا گیتارهای الکتریکی ۶ سیم دارند. بعضی نیز دارای ۱۲ سیم می‌باشند که هر جفت با یک نت کوک می‌شود، منتهی با اکتاوهای متفاوت. این گیتارها اکثراً در موسیقی فولک کاربرد دارند.

در گیتارهای الکتریک، یک یا چند پیکاپ ارتعاش سیم‌ها را به فرکانس صوتی تبدیل می‌کند و صوت حاصل توسط یک آمپلی فایر تقویت می‌شود.

فرکانس صوتی تولید شده توسط پیکاپ ها قابل تغییر و فیلتر شدن است. لذا با استفاده از افکت‌ها صدای خروجی از گیتار الکتریک قابل اصلاح به سلیقه نوازنده است.

اجزاء گیتار برقی عبارتند از:

سردسته

خرک بالا

پیچ‌های کوک یا گوشی‌ها

پرده‌نما یا دستان

تنظیم کننده دسته

علامت‌های روی دسته

دسته

اتصال دسته به بدنه

خرک

محافظ مضراب

بدنه: قسمت اصلی گیتار است که به دسته متصل شده و برخلاف گیتار آکوستیک معمولاً توخالی نیست و بخش‌هایی مانند پیک‌آپ و خرک بر روی آن قرار دارد.

زخمه‌گاه: یک سیم پیچ مغناطیسی است که بر روی بدنه گیتار و زیر سیم‌ها قرار دارد و وقتی سیم‌ها بر اثر زخمه زدن مرتعش می‌شوند تحت تأثیر میدان مغناطیسی پیک‌آپ قرار می‌گیرند و این تحریک به آمپلیفایر فرستاده می‌شود و سپس آنجا تقویت می‌شود.

کنترل صدا و تن: پیچ‌هایی که روی بدنه گیتار قرار گرفته‌اند و می‌توانند صدا و تن گیتار را تغییر دهند.

کلید زخمه‌گاه: یک تعویض کننده که بر روی بدنه گیتار قرار گرفته و برای تعویض پیک‌آپ و تغییر دادن تُن و صدا بکار می‌رود.

لرزانه: میله‌ای که روی بعضی گیتارها قرار دارد و به خرک متصل شده. با حرکت دادن آن به بالا و پایین خرک حرکت می‌کند و باعث زیر و بم شدن صدا می‌شود. به آن اصطلاحا دسته ویبراتو نیز گفته می‌شود.

 

آموزشگاه گیتار

 

گیتارهای الکتریک انواع مختلفی دارند، اما می‌توان آنها را به دو نوع کلّی تقسیم کرد:

Guitar Hollowed Body:

این دسته از گیتارها دارای بدنه تو خالی هستند و اصولا به عنوان نسل اولیه گیتارهای الکتریک به حساب می‌آیند. کاسه صدای این سازها معمولاً دارای دو سوراخ f شکل (مثل ویولون) هستند.

بهترین و معروفترین مدل‌های این نوع گیتار Epiphone و Gibson مدل ES هستند. این دسته از گیتارهای الکتریک در قدیم، در انواع موسیقی به کار می‌رفته‌اند، اما امروزه از این ساز، بیشتر در موسیقی جز و بلوز استفاده می‌شود.

 

Solid Body Guitar:

این دسته از گیتارها دارای بدنه تو پر هستند و در اصل کاسه تولید صدای آکوستیک ندارند.

شناخته شده‌ترین و معروفترین انواع این گیتارها- از نظر ظاهر- به صورت زیر طبقه بندی می‌شوند:

 

بهترین آموزشگاه موسیقی گیتار

Stratocaster:

این نوع گیتار الکتریک برای اولین بار در دهه ۵۰ میلادی توسط لئو فندر ساخته شد. گیتارهای مدل استراتوکستر، معمولترین نوع گیتار الکتریک هستند و به دلیل ویژگی‌های خاص خود در تمامی سبک‌های موسیقی، از بلوز گرفته تا راک و حتی متال، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

برای اولین بار دسته‌ای برای شل و سفت کردن پیچ سیم‌ها یا در حین نوازندگی برای ویبراتو روی خرک این نوع گیتارها نصب شد. استراتوکستر ها دارای قابلیت نوازندگی فوق العاده‌ای هستند و نسبت به مدل‌های دیگر، بسیار سبکترند و همه این عوامل باعث محبوبیت استراتوکسترها است.

بدنه این ساز از چوب توسکا یا چوب درخت زبان گنجشک و دسته از جنس اقاقیا یا دسته‌های تیره یا افرا دسته‌های روشن است و دارای سه پیکاپ است.

بزرگترین نوازندگان استراتوکستر عبارتند از: جیمی هندریکس، اریک کلایپتون، جف بک، مارک نافلر، دیوید گیلمور، ریچی بلکمور، ینگوی مالمستین، بادی گای و …

 

Telecaster:

این نوع گیتار الکتریک، قدیمی‌ترین نوع از دسته گیتارهای Solid body است و اولین بار توسط فندر ساخته شد. تله کستر بسیار ساده است و قابلیت‌های این ساز نسبت به Stratocaster ها محدودتر است، اما صدای منحصر به فرد تله کسترها همچنان طرفداران زیادی دارد.

صدای تله کستر مقطع، شفاف و زنگ مانند است و به همین دلیل بیشتر نوازندگان کانتری و راک اند رول از آن استفاده می کنند. بدنه این ساز معمولاً از چوب توسکا (Alder) یا چوب زبان گنجشک (Ash) و دسته آن از چوب افرا (maple) است و دارای دو پیکاپ single coil است.

 

بهترین آموزشگاه گیتار

Gibson Les Pauel:

گیتار مدل لس پاول گیبسون یکی از مرسوم ترین گیتار های الکتریک است. این مدل گیتار در آهنگ های بلوز، راک و هارد راک استفاده می شود.

مزیت این سازها بکار گیری پیکاپ‌های هوم باکر (Humbucker) در آنها است که باعث از بین رفتن نویز در خروجی صدای آنها می شود و در نتیجه صدای گیبسون لس پاول به نسبت، کمی تودماغی و گرمتر است.

دسته یا neck این ساز نسبت به مدل‌های دیگر کمی پهن تر است و کلاً گیتار گیبسون لس پاول، نسبت به انواع دیگر بسیار سنگین تر می باشد. بدنه انواع مرغوب این ساز از چوب ماهون و دسته آن از چوب ماهون یا افرا بوده و دارای دو پیکاپ هوم باکر است.

 

Flying V:

این نوع گیتارهای الکتریک، جزء گیتارهای با طراحی مدرن محسوب می شوند و دارای شکلی شبیه به حرف V هستند.

از این ساز بیشتر در موسیقی هارد راک و متال استفاده می شود، هرچند آلبرت کینگ در دهه ۷۰ از این ساز در موسیقی بلوز استفاده می‌کرده است. بدنه این ساز از چوب ماهون یا ‌است و دسته عمدتاً از اقاقیا یا آبنوس می‌باشد و دارای دو پیکاپ هوم باکر است.

 

Explorer:

این نوع گیتار نیز مثل مدل Flying V جزء گیتارهای با طراحی مدرن به حساب می‌آید. هرچند در ابتدای تولید این ساز، استقبال چندانی از آنها نشد، اما بعدها این گیتار در موسیقی هارد راک و متال مورد استفاده قرار گرفت. مشخصات ساختاری Explorer ها نیز مشابه Flying V است.

توجه داشته باشید که صدای گیتار کلاسیک به فاصله یک اکتاو پائین‌تر از صدائی است که روی خطوط حامل نگارش و اجرا می‌شود.



:: بازدید از این مطلب : 276
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 9 ارديبهشت 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vavmusic

Classic guitar:

گیتار کلاسیک که با اسامی(Nylon string acoustic guitar) نیز شناخته می‌شود از معروفترین و مرسوم‌ترین نوع گیتار در ایران است.
ساختار گیتار کلاسیک از ۳ سیم نایلونی و ۳ سیم ابریشمی که با سیم پیچ فلزی پیچیده شده است تشکیل گردیده است. به همین دلیل طنین صدای آن نسبت به انواع دیگر نرم تر و لطیف تر بوده و به خاطر نوع سیمهای آن نوازندگی با آن و انگشت گذاری روی فرتها، نسبتاً راحت‌تر است.

هر چند دسته گیتار کلاسیک از انواع دیگر پهن‌تر است و تکنیک‌هایی مثل باره گرفتن روی دسته آن نیاز به تمرین بیشتری دارد.

 

Cutaway guitar:

طنین صدای این ساز (بسته به جنس بدنه و سیم‌ها) مناسب برای موسیقی کلاسیک، فلامنکو و بعضاً موسیقی پاپ است. بنابر این اگر علاقمند به نوازندگی به سبک کلاسیک یا فلامنکو هستید یا تصمیم دارید برای اولین بار گیتار یاد بگیرید، این نوع گیتار برای شما مناسب‌تر است.

جنس صدای گیتار فلامنکو خشن تر و تیز تر است در حالیکه صدای گیتار کلاسیک آرام، شفاف و لطیف تر است. تفاوت صدای این دو گیتار (با وجود ظاهر و ساختار یکسان) در جنس چوب و سیم به کار رفته است. بدنه گیتار فلامنکو معمولاً از چوب اقاقیای کانادایی و رویه آنها از چوب صنوبر است که باعث ایجاد صدایی کاملاً خشک و منحصر به فلامنکو می‌شود.

در نوعی از گیتارها موسوم به Cutaway بدنه دارای انحنائی در یک طرف است که به نوازنده اجازه می دهد تا از فرت‌های پایین برای اجرای ملودی استفاده نماید. این نوع گیتار کلاسیک در موسیقی پاپ و برخی اجراهای موسیقی جز به کار می رود و معمولاً دارای پیکاپ است.

آموزشگاه گیتار

Acoustic guitar:

ظاهر گیتار آکوستیک شبیه به گیتار کلاسیک است. سیم‌های این گیتار فلزی است و کاسه صدای آن بزرگتر می‌باشد. به همین دلیل صدای گیتار آکوستیک دارای یک زنگ خاص است و به دلیل همین طنین زنگدار بیشتر در آهنگ‌های بلوز، کانتری، فولک و راک به کار می رود. اما اگر از طرفداران موسیقی بلوز، کانتری یا فولک هستید بهتر است این نوع گیتار را انتخاب کنید.

دسته گیتار آکوستیک نسبت به گیتار کلاسیک باریکتر است و سیم‌ها به یکدیگر نزدیک ترند. لذا تکنیک‌هایی مثل باره گرفتن روی این ساز راحت تر است و حتی بعضاً تکنیک‌هایی روی این ساز قابل اجرا است که با گیتار کلاسیک امکان پذیر نیستند.

مثلاً بعضی از نوازندگان آکوستیک، از انگشت شست دست چپ خود برای گرفتن سیم‌های بالاتر استفاده می کنند. البته اجرای صحیح و شفاف نتها با این ساز قدرت بیشتری لازم دارد. چرا که سیم‌های این ساز فلزی هستند و حتی در سازهای با اکشن پایین، نسبتاً به نیروی بیشتری برای نواختن نت یا بند کردن احتیاج دارند.

جنس این نوع ساز، در انواع مرغوب از جنس Rosewood یا چوب افرا است و دسته آن معمولاً دارای ۱۴ فرت تا لبه بدنه و ۲۰ فرت تا سوراخ صدا است. انواع پیکاپ دار این ساز نیز در بازار وجود دارد.

 

۱۲ String Acoustic guitar:

گیتار آکوستیک ۱۲ سیم کاملاً شبیه به گیتار آکوستیک است. با این تفاوت که دارای ۱۲ سیم بوده، اما هر ۲ سیم دارای یک کوک می‌باشند و با هم نواخته می‌شوند، لذا حجم صدای تولید شده آن بالاتر از آکوستیک است.

به همین دلیل مناسب اجرای ریتم در موسیقی هستند و از آنها برای نواختن سولو استفاده نمی کنند. نواختن این نوع گیتار نیاز به قدرت زیاد و تمرین فراوان دارد.

بهترین آموزشگاه موسیقی گیتار

Ovation Guitar:

گیتار آوِیشن نسل جدیدی از گیتارآکوستیک است که کاسه صدای آن از جنس PVC می باشد و اولین بار در دهه ۵۰ مدل‌های نخست آن تولید شدند.

گیتار آویشن دارای یک پیکاپ “پیزو” است (لینک به مطلب پیکاپ‌ها) و صدایی بین گیتار الکتریک و آکوستیک تولید می کند. اما صدای بدون پیکاپ آنها مشابه گیتار آکوستیک است.

برخی از انواع آویشن‌ها به دلیل تغییراتی که در سوراخ صدای آنها ایجاد شده است، دارای ظاهر بسیار زیبا و منحصر به فردی هستند.
این ساز بیشتر مناسب نوازندگان آکوستیکی است که در کنسرت‌هایشان با مشکل فیدبک در صداهای بالای آمپلی فایر دست و پنجه نرم می کنند.

Dobro Resonator Guitar:

دوبرو یا گیتار رزوناتور در اواخر دهه ۲۰ میلادی که گیتار به عنوان یکی از سازهای اصلی موسیقی بلوز مطرح شده بود، طیف جدیدی از درخواست‌ها از سازندگان گیتار در آمریکا، مبنی بر ساخت نوعی از گیتار که صدای بلندتر و پر طنین تری داشته باشد و برای ضبط در استودیوهای ابتدایی آن زمان مناسب باشد، آغاز شد.

برای اولین بار در سال ۱۹۲۰ گیتارهایی با بدنه آلومینیوم، با طراحی خاص سوراخ‌های صدا، ساخته و عرضه گردید که مورد توجه نوازندگان بلوز قرار گرفت. این گیتارها به دوبرو موسوم هستند و صدایی به اصطلاح تودماغی دارند.

این ساز معمولاً با اسلاید (یک لوله فلزی یا شیشه‌ای که در یکی از انگشتان دست چپ نوازنده قرار می‌گیرد و نوازنده آن را روی سیم می‌لغزاند) نواخته می‌شود. این نوع گیتار تنها در برخی قطعات بلوز (به خصوص سبک دلتا بلوز) و بلوگرس به کار می‌رود و در ایران بسیار بسیار به ندرت یافت می‌شوند.

بهترین آموزشگاه گیتار

Electric guitar:

گیتار برقی یا گیتار الکتریک (Electric guitar) نوعی گیتار است که صدای آن به وسیله تقویت کننده‌ای الکتریکی تشدید و یا تغییر می‌کند.

ایده پیدایش گیتارهای الکتریکی از آنجا آغاز شد که در همنوازی‌ها‌ صدای گیتار آکوستیک در بین صدای سازهای دیگر مانند بیس و درام گم بود و به وضوح شنیده نمی‌شد.

در نتیجه درصدد آن برآمدند تا صدای گیتار را تقویت کنند و بهترین راه برای این کار استفاده از علم الکترونیک بود.

در حدود دهه ۳۰ میلادی گیتار‌های الکتریکی وارد موسیقی شدند. این اتفاق،‌ انقلابی در صدا و تکنولوژی بود که تا امروز نیز ادامه دارد.

با پیدایش راک اند رول در دهه ۵۰ میلادی، گیتار‌های الکتریکی به سرعت در موسیقی جا باز کردند و به یکی از فراگیر‌ترین سازهای تاریخ مبدل شدند. معمولا در گروه‌های راک دو نوازنده گیتار الکتریک وجود دارد که یک نفر ملودی‌ها را می‌نوازد (گیتار لید) و دیگری ریتم‌ها را.

ارتعاشات وارده بر سیم‌های گیتار توسط قطعه‌ای به نام پیک‌آپ به سیگنال‌های الکتریکی تبدیل می‌شود.

در واقع پیک‌آپ همانند یک میکروفن عمل کرده و سیگنال‌ها را از طریق یک سیم به آمپلیفایر (تقویت کننده) می‌فرستد و سپس صدای تقویت شده توسط یک یا چند بلندگو پخش می‌شود. در ابتدا گیتارهای الکتریکی تنها یک پیک‌آپ داشتند، اما امروزه با دو یا سه پیک‌آپ ساخته می‌شوند.



:: بازدید از این مطلب : 230
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 9 ارديبهشت 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vavmusic

بارتولومئو کریستوفوری (Bartolomeo Cristofori) نخستین کسی است که پیانو را ساخت. او و اختراعش در زمان حیاتش ناشناخته بودند.

بارتولومئو کریستوفوری (Bartolomeo Cristofori) در ۴ مه و در سال ۱۶۵۵ در شهر پاندو در ایتالیا متولد شد. او سازنده «هارپسیکورد» بود و با توجه به صدای بلند و نرم این ساز ایده‌ای به ذهنش رسید که نتیجه آن ساخت ساز پیانوفورته بود.

او را یکی از بزرگ‌ترین مخترعان در حوزه مکانیزم تولید صدا از طریق ضربه‌های چکشی می‌دانند.

آموزشگاه پیانو

 

استفاده از چکش در ساختار پیانو این امکان را ایجاد کرد که صداهای نرم و بلند را با فشار دادن کلاویه‌ها ایجاد کرد؛ یعنی نوازنده می‌تواند با تعیین میزان فشاری که بر کلاویه‌ها وارد می‌کند، بلندی و یا پایین بودن صدا را تعیین کند.

اینکه بتوانیم با تغییر میزان فشار بر روی کلاویه‌ها میزان صدا را تغییر دهیم مسئله مهمی است و این‌‌ همان مسئله‌ای است که کریستوفری به دنبالش بود.

 

آموزشگاه ساز پیانو

 

با توجه به اطلاعات موجود در دایرت‌المعارف بریتانیکا اختراع کریستوفری در زمان زندگی‌اش شناخته نشد و پس از مرگش مورد توجه قرار گرفت.

براساس اطلاعات موجود او پیانو را در سال‌ها ۱۷۰۹ اختراع کرده و تا سال ۱۷۱۱، چهار پیانو با این روش تولید شده بود. از میان پیانو‌های ساخته شده توسط کریستوفوری هنوز ۲ پیانو وجود دارد. یکی، ساخته شده در سال «۱۷۲۰»، در موزه متروپولیتن در نیویورک (Metropolitan Museum of Art، New York City) نگهداری می‌شود؛ و دیگری، ساختهٔ ۱۷۲۶، در موزه‌ای در لپزیگ (Leipzig) آلمان است.

پیانو، از ساز‌های سیمی- کلاویه‌ای است که ازهارپسیکورد (harpsichord) و کلاویکورد (clavichord) سرچشمه گرفته. همچنین با نام پیانو فورته (pianoforte) نیز شناخته می‌شود، تفاوتش با اجدادش در مکانیسم اهرم و چکش است که به نوازنده اجازه می‌دهد با ضربه محکم یا نرم‌تر توسط انگشتان قدرت صدای ساز را کنترل کند.

به همین دلیل مدل‌های اولیه پیانو در زبان ایتالیایی با نام۱۷۰۹ gravicembalocol piano e forte) به معنی «هارپسیکورد با صدای نرم و بلند» شناخته می‌شد.

 

آموزش ساز پیانو



:: بازدید از این مطلب : 227
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 7 ارديبهشت 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vavmusic

تمیز کردن کلیدها

معمولا کلیدهای پیانو بعد از گذشت چند ماه از خرید بخاطر عرق و چربی پوست دست در هنگام نواختن پیانو و در نتیجه جذب بیشتر گرد و غبار کثیف و تیره می شوند . برای پیشگیری می توانید قبل از استفاده از پیانو دستهایتان را بشویید ، این کمک می کند که کلیدها مدت بیشتری تمیز بمانند.

متاسفانه برخی افراد بدون اطلاع از آسیب هایی که به کلیدهای پیانو وارد می شود از مواد شوینده و براق کننده های غیر استاندارد مانند براق کننده های مبل و حتی داشبورد ماشین استفاده می کنند . این مواد حلال هایی را درون خود دارند که لایه های نازکی ر از روی کلیدها بر می دارد و استفاده مداوم از آنها به مرور باعث فرسایش و خوردگی آنها می شود و تغییر رنگ کلیدها بعد از چند نوبت استفاده کاملا مشهود می شود.

همیشه از دستمال های بسیار نرم و لطیف مانند پارچه های پنبه ای استفاده کنید . می توانید از دستمال های مخصوص ال سی دی و دوربین های عکاسی نیز استفاده کنید . به یاد داشته باشید که به هیچ عنوان از دستمال توالت و دستمال هایی که در ساخت آنها از مواد کاغذی استفاده شده استفاده نکنید.

پارچه را تا حدی مرطوب کنید که با کشیدن آن بر روی سطح کلیدها اثری از رطوبت باقی نماند . به یاد داشته باشید که استفاده از آب زیاد می تواند باعث نفوذ آن در بین کلید ها شود و از آنجایی که تنها سطح رویی کلیدها دارای روکش ضد آب است این رطوبت به مرور زمان باعث خرابی و ورم کردن کلیدها می شود.

 

آموزش نواختن ساز پیانو

 

بهترین حالت تمیز کردن یک اکتاو و خشک کردن آن و سپس تمیز کردن اکتاو بعدی است.

به هیچ وجه از پارچه های رنگی که ممکن است با کشیده شدن روی سطح کلید ها از خود رنگ پس دهند استفاده نکنید.

در برخی موارد، پاک کردن رنگ پارچه از روی کلید ها غیر ممکن است…

پیشنهاد می شود از دو پارچه مختلف برای کلید های سیاه و سفید استفاده کنید یا اینکه ابتدا کلیدهای سفید که کثیفی را بیشتر از خود نشان می دهند تمیز کنید و سپس کلیدهای سیاه را پاک کنید.

در فصول سرد سال که آنفولانزا و سرماخوردگی بسیار شایع است برای پیشگیری از انتقال بیماری ، بخصوص در آموزشگاه ها و همچنین در صورتی که اشخاص دیگری هم از پیانو شما استفاده می کنند از مواد ضد عفونی کننده استفاده کنید . بهترین این مواد شستشو دهنده های وسایل نوزاد می باشد که در فروشگاه های لوازم نوزاد و کودک به سادگی قابل تهیه هستند.

دقت کنید که هرگز از مواد ضد عفونی بصورت اسپری استفاده نکنید و تنها با مرطوب کردن یک دستمال تمیز و کشیدن آن به نحوی که در بالا توضیح داده شد کلیدها را ضدعفونی کنید.

برای ضد عفونی می توانید از سه قسمت آب و یک قسمت سرکه سفید استفاده کنید.

 

آموزشگاه ساز پیانو

پولیش کردن پیانو

در تمیز کردن پیانو باید حتما از پارچه های بسیار لطیف مانند پارچه های پشمی نرم استفاده کرد و به هیچ عنوان لکه های چربی یا گرد و غبار را با دستمال های کاغذی و نایلونی نباید از روی پیانو پاک کرد زیرا موجب خش افتادن بر روی پولیش پیانو می شود پارچه را فقط کمی مرطوب کنید و در هنگام کشیدن بر روی پیانو دقت کنید که ناخن شما با پیانو برخورد نکند. پارچه مرطوب را به آرامی روی سطح پیانو بکشید و بلافاصله با دستمال خشک و لطیف آن را خشک کنید تا مانع از لک افتادن روی محل تمیزکاری شود در هنگام پاک کردن پیانو انگشتر ، ساعت و یا هرچیزی که ممکن است باعث مخدوش شدن پیانو شود از دست خارج کنید از مواد شوینده و پاک کننده استفاده نکنید و سعی کنید تا حد ممکن فقط با همان پارچه مرطوب گرد و غبار روی پیانو را تمیز کنید از گذاشتن وسایل روی پیانو جدا پرهیز کنید ، زیرا با کوچکترین جابجایی وسایل، رنگ پیانو مخدوش شده و تنها با پالیش کردن برطرف می شود . اگر گذاشتن برخی وسایل روی پیانو الزامیست حتما زیر آن پارچه ای نرم بیندازید هیچگاه خودتان اقدام به پالیش کردن پیانو نکنید و این کار را از خدمات دهنده مجاز پیانو بخواهید زیرا پالیش کردن غیر حرفه ای ممکن است به رنگ پیانو آسیب بزند تمیز کردن قطعات داخلی پیانو نیز باید توسط فرد حرفه ای انجام شود یک دستگاه پالایش کننده هوا در محل قرار گرفتن پیانو به خوبی گرد و غبار را جذب می کند و استفاده از آن توصیه می شود.

 

آموزش ساز پیانو



:: بازدید از این مطلب : 227
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 4 ارديبهشت 1396 | نظرات ()